از مهمترین مواردی که در موفقیت یک کسب و کار نقش بسیار پر
رنگی دارند می توان به نحوه بازاریابی محصول و خدمات اشاره نمود. بازاریابی انواع
مختلفی دارد که باید با توجه به بودجه و شرایط از بهترین آن استفاده نمود. نوعی از
بازاریابی که به جاذبه ای یا درونگرا شناخته می شود امروزه بسیار بیشتر از
بازاریابی برونگرا مورد استفاده قرار می گیرد که از جدیدترین متد های بازاریابی
است. بازاریابی درونگرا بسیار موثر تر از روش های سنتی بازاریابی می باشد و بازدهی
بهتری دارد. در این مقاله آرگو سی آر ام به بررسی بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای می پردازد.
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (inbound marketing) به این مورد توجه می نماید که محتوای آن برای مخاطب عذاب آور نباشد و مخاطبان بتوانند از آن بهره ببرند. در استفاده از این نوع محتوا شما سعی می کنید با استفاده از بستر های مختلف، محتوایی را تولید نمایید که کاربران را به شمت کسب و کار شما جذب نماید و بتوانید مخاطب هدف را به سمت کسب و کارتان جذب کنید. در واقع بازاریابی درونگرا به استفاده از محتوای هدفمند برای کاربران هدفمند یا مشتریان بالقوه می باش. برای مثال تولید محتوا در وب سایت، شبکه های اجتماعی و ... از انواع بازاریابی درونگرا می باشند.
در مقابل بازاریابی درونگرا نوع بازاریابی برونگرا وجود دارد که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. یعنی کاربران دائما در معرض اطلاعات مختلف از کسب و کار ها بودند بدون اینکه به آن ها نیازی داشته باشند. به عنوان مثال روش های بازاریابی همچون بازاریابی تلفنی، تبلیغات چاپی، اس ام اس مارکتینگ انبوه، ایمیل مارکتینگ و ..... از انواع روش های بازاریابی برونگرا می باشند. در بازاریابی برونگرا محتوا و تبلیغات شما در دید عموم مردم قرار می گیرد و بیشتر افراد شاید به محصول و خدمات شما نیازی نداشته باشند و محتوای شما نادیده گرفته می شود. در مقابل بازاریابی درونگرا بدون اصرار و فشار آوردن به مخاطب، آن ها را جذب می کند. در واقع شما نیاز های مخاطب را شناسایی نموده اید و محتوای متناسب با نیاز آن ها را ارائه می کنید.
مهمترین عامل در بازاریابی درونگرا تعامل مناسب با کاربران می باشد. هر هر مرحله از قیف بازاریابی باید با کاربران در ارتباط باشید تا بتوانبد به درستی مشتریان هدف را جذب نمایید. روش بازاریابی درونگرا شامل 4 مرحله زیر می باشد:
با استفاده از محتوای جذاب و مفید برای کاربران که بتواند نیاز های آن ها را رفع نماید باید مشتریان هدفتان را جذب نمایید. در واقع با استفاده از بستر های مختلف سرنخ ایجاد می نمایید یا به عبارتی افرادی که به محصول و خدمات شما علاقه مند هستند با استفاده از این کانال ها به شما دسترسی پیدا می کنند.
بعد از ایجاد سرنخ با محتوا افراد را قانع می کنید تا به مشتری شما تبدیل شوند و اطلاعات لازم را جمع آوری می کنید. با استفاده از لندینگ و cta های نختلف می توانید این داده ها را راجع به مشتریان جمع آوری کنید.
در این مرحله افرادی که به مشتری تبدیل شده اند با استفاده از محتوای جذاب و کاربردی به شمت خرید هدایت می شوند.
با تعاملات بهینه و کاربردی با مشتریان می توانید آن ها را دوباره به مشتری خود تبدیل کنید تا وفادار برند شما شوند. در واقع این مورد از مزایای بازاریابی درونگرا می باشد چراکه اگر مشتریان از محتوا و خریدشان لذت ببرند دوباره جذب خواهند شد و چند باره خرید می کنند.
برای استفاده بهینه از بازاریابی درونگرا به استراتژی مناسبی نیاز دارید که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد:
در بازاریابی درونگرا ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی نمایید بعبارتی همانند روش درونگرا نمیتوانید یک پیام را برای عموم نمایش دهید. در واقع افرادی را هدف قرار می دهید که به محصول و خدمات شما نیاز دارند که با استفاده از تحقیقات بازار محقق می شود. با درک درست مشتریان و دسته بندی آن ها می توانید نتایج ارزشمندی در بازاریابی درونگرا کسب نمایید.
برند سازی و ایجاد هویت مناسب برای کسب و کارتان از دیگر عوامل مهم در بازاریابی درونگرا می باشد. توجه به هویت بصری و کیفیت محتوا می توانید نقش بسیار مهمی در هویت مناسب برندتان ایجاد نماید. همچنین با هویت مناسب از برندتان ارتباط قوی تر با مخاطبان ایجاد نموده و مشتریان وفاداری خواهید داشت.
مهمترین انواع بازاریابی که در بازاریابی درونگرا مورد استفاده قرار می گیرد تولید محتوای هدفمند می باشد. تولید محتوا می تواند در هر بستری اتفاق بیفتد و افراد مختلف را از کانال های ارتباطی مختلف جب نماید. برای جب مشتریان حتما از محتوای آموزشی استفاده نمایید. تولید محتوای طولانی و متناسب با نیاز مخاطب می تواند جب بیشتری را به همراه داشته باشد.
علاوه بر تولید محتوا در سایت خود می توانید از پست های مهمان در سایر پلتفرم ها نیز بهره مند شوید. ایتفاده از پست مهمان به نوعی بازاریابی درونگرا می باشد چرا مه افرادی که به مطالب نیاز داشتند با استفاده از این پست می توانند به کسب و کار شما ارجاع داده شوند.
کلید ترین بخش بازاریابی درونگرا، محتوا می باشد اما توجه نمایید که باید از انواع محتوای متنی، ویدیویی، پادکست، کتاب های الکترونیکی و ... استفاده نمایید. سعی کنید حتما از انواع محتوا ها در پلتفرم های مختلف استفاده نمایید.
بهینه سازی موتور های جستجو شامل اعمالی می باشد که شما در سایت تان انجام می دهید تا بتوانید در صفحه اول گوگل و نتایج ابتدایی نمایش داده شوید. سئو به منظور افزایش عملکرد وب سایت می باشد که بتوانید ترافیک ارگانیک به سایت تان جذب نمایید. سئو سبب می شود محتوای شما راحت تر در گوگل پیدا شود و بازدید سایت تان افزایش یابد.
شبکه های اجتماعی امروزه به عنوان ابزار ضروری تلقی می شود که افراد تایم زیادی را روزانه به آن اختصاص می دهند. هر چه محتوای جذاب تر و با کیفیت بالا تولید نمایید راحت تر می توانید در این بستر رشد نمایید و دیده شوید و در نهایت بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید. ابتدا شبکه اجتماعی که مناسب کسب و کارتان می باشد را پیدا کنید و فعالیت هدفمندتان را آغاز نمایید. سپس ارتباطات هدفمند و تعامل بیشتری را با مخاطبان داشته باشید.
با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی و علاقه مندی افراد به این پلتفرم ها بازاریابی به واسطه اینفلوئنسر ها به یکی از پرطرفدارترین بازاریابی ها تبدیل شده است. اینفلوئنسر ها افرادی می باشند که در شبکه های اجتماعی محبوبیت بالایی داشته و تاثیرگذار می باشند. برای بازاریابی محصولات تان می توانید با آن ها همکاری نمایید تا مخاطب آن ها با برند شما آشنا شوند. تبلیات توسط این افراد می تواند شامل تبلیات رایگان، ارسال هدیه و یا پرداخت به ازای تبلیغات باشد.
تعامل و ارتباط مناسب با کاربران در بازاریابی درونگرا بسیار مهم می باشد. برای مثال پاسخ به نظرات کاربران، پشتیبانی مناسب کاربران، ایجاد راه های ارتباطی مناسب و دسترسی آسان کاربران به شما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای مثال می توانید از پشتیبانی آنلاین استفاده نمایید تا کاربران بتوانند در تایم مناسب راهنمایی های مورد نیازشان را دریافت نمایند. تعامل مناسب با مشتری سبب می شود برند شما در دسترس کاربران و قابل اعتماد باشد.
در گذشته استفاده از اس ام اس مارکتینگ و ایمیل به صورت انبوه و بدون توجه به مخاطب و نیاز آن ها انجام می شد. در بازاریابی درونگر شما با توجه به اطلاعاتی که در بخش های مختلف از مخاطبان دریافت نموده اید به صورت شخصی سازی شده و با توجه به نیاز مخاطب ایمیل مرتبط ارسال می نمایید. در ارسال ایمیل های هدفمند برای افزایش فالور بهتر است محتوای رایگان و آموزشی، تخفیف، هدیه، کتاب الکترونیکی رایگان و .... ارائه نمایید تا کارایی بیشتر داشته باشند.
بهتر است از ابتدا به فکر دسته بندی مشتریانتان باشید چرا که در ادامه فعالیت هایتان جمع آوری داده ها و مرتب سازی آن ها دشوار خواهد بود. برای این منظور بهتر است از اتوماسیون بازاریابی استفاده نمایید. اگر از نرم افزار مناسب استفاده نمایید می توانید مدیریت کسب و کار و امور بازاریابی را به درستی انجام دهید. با استفاده از ابزار مناسب تصویر درستی از مشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می توانید اقدامات بازاریابی مناسب را انجام دهید.
مقاله ای در این بخش یافت نشد
بدون نظر
شما هم دیدگاهتان را بنویسید